Hurraa!!

Vihdoin sain aikaseks alottaa tämän. Laitetaan faktoja pöytään ihan ekana, jos tänne sattuu joku tuntematon eksymään.

Oon siis lähössä ausseihin working holiday viisumilla marraskuussa. Tavote ois olla ainakin vuosi, mutta saa nähä miten käy. Suunnitelmissa on kierrellä ja nähä mahollisimman paljon ja välissä tehä töitä. Oikeestaan kaikki muu on auki, paitsi että lento on Melbourneen ja sieltä on hostelli varattu neljäks viikoks. Ajattelin eka lomailla kuukauen tai pari ja sitte hoitaa pakolliset 88 päivää töitä alta pois toista viisumia varten, jos sellanen myöhemmin kiinnostaa. 

Ennen reissua on tietysti miljoona asiaa hoidettavana ja mää en oo mitenkään innokas asioidenhoitaja. Mutta koska kukaan ei niitä mun puolesta hoida nii oon jo jotakin saanu aikaseks. Eli ekana ostin lennon. Helppo juttu. Piti vaan päättää mistä alottaa. Ei niin helppo juttu. Arvalla sitte valitsin melbournen. Ja ehkä myös siks, että kaikki noin yleensä alottaa reissunsa sydneysta. Siellä on hostellit täynnä ja hankala myös saada töitä. Lennon ongelma on kuitenki lyhyt vaihtoaika brysselissä ja eka lento finskillä, joka on ehkä paskin lentoyhtiö ikinä ja aina myöhässä. Eli voi olla että vietänki vuoden sit brysselissä, koska siinä on välissä lentoyhtiön vaihto, jollon myöhästyessä lennolta yhtiö ei oo velvollinen hommaamaan mulle vaihtoehtosia lentoja.

Seuraavaks hommasin viisumin. Netistä, helppo juttu sekin. Täytin pitkän hakemuksen (kyllä, olen alle 30, en omista lapsia eikä mulla ole terroristitaustaa eikä toivottavasti mitää tautejakaan) ja kolmen minuutin päästä mulla oli lupa saapua maahan.  Tässä vaiheessa oli menny vasta tonni ja kaikki pakollinen oli hoidettu.

No onhan näitä hoitamattomiakin juttuja sitten. Ekana vakuutus. Oon kyllä jo käyny monessa puljussa kysymässä antasko ne mulle vakuutuksen. Kahessa suostuivat, toinen tarjous tosin oli aivan kohtuuton. Eli jälelle jäi yks. Kummallista oli, että kahessa paikassa piti olla kotivakuutus myös. Kysyin niiltä, että otanko alati vaihtuvaan ausseissa sijaitsevaan hostellihuoneeseen sen kotivakuutuksen. Ei auttanu. Ehkä ne näki jo ovelta saakka, että oon melkosen tapaturma-altis ja keksivät tällasen tekosyyn. Tästä päästäänki seuraavaan osittain hoidettuun asiaan, eli mun tarvis saada noi levyt ja ruuvit pois solisluusta, koska ne rikkoo ihon kun kantaa rinkkaa. Sain soittoajan sen leikanneelle lääkärille, vaa tuskin se niitä ehtii poistaa ennen lähtöä. Lisäks ne voi sen mukaan ottaa pois vasta vuoden päästä leikkauksesta ja vuosihan ei ihan ehi täyttymään. No, pitää iskee joku rinkankantaja.

Mulla on myös puhelimessa muutama kuukausi jälellä kytkysopparia, ja ne perkeleet tuskin antaa vaihtaa liittymää, joten en tiiä sitte minkä puhelimen tonne reissuun otan. Tämän selvittäminen onkin se vastenmielisin asia. Sitten arvon sitä, tarttisko hommata toi kansainvälinen ajokortti. Siellä kun on vääränpuoleinen liikenne, nii kui sitä uskaltaa sellasessa ajaa. Lisäks ei koskaan joutus kuskiks, ku vois vedota siihen ettei oo korttia. Kätevää. Miks mää sitä sitten ees arvon..?

Eli osa asioista on mallillaan, osa vielä oottaa inspiraatiota. Mitä muuta oon sitte huomioinu asian tiimoilta... No asuntohan se monilla on ongelmana. Ei minulla. Eron jälkeen muutin kaverin kämppään, kun se lähti vaihtoon muutamaks kuukaudeks. Ja kun se tuli takas olin jo suunnitellu reissua silleen, että kun tuttu ilmotti lähtevänsä ulkomaille töihin ja tulee takas ehkä lokakuun lopussa nii ilmotin halukkuuteni muuttaa sen kämppään. Kätevää, kun ei mulla oo enää mitään huonekalujakaan. Eli asunnosta ei tarvi huolehtia. Tavaraaki mulla on enää vaa ehkä kymmenen pahvilaattikkoa ja pesukone, jotka ajattelin ripotella kavereitten vinteille yms.

Kovasti mietin, notta kui paljon rahaa sinne mennessä pitäis olla. Ajattelin, että jos tonnin kuussa säästäis nii ois jo ihan hyvällä mallilla (lähtöön oli siis 6kk kun näin suunnittelin). Ei tarvis heti mennä töihin ja ois rahaa ehkä tehäkin jotain. No pihinä ihmisenä säästäminen onnistuu multa oikein hyvin ja tavotteessa oon pysyny paremmin ku hyvin, vaikka vietin melkosen vilkkaan kesän. Mutta mielelläänhän sitä täällä tekee rahaa, ku täällä työ on mukavaa ja siitä saa varmasti tietyn summan, kun taas tuolla hedelmiä poimiessa se ei välttämättä mee niin. Noista töistä sen verran, että mullahan ei oo ku sairaanhoitajan koulutus ja niitä hommia en siellä aio tehä, nii voi olla ongelmia löytää töitä, ku en koskaan ollu ees kaupassa kassalla tai kahvilassa töissä ja siivousduunistakin sain potkut. Mutta suunniteltiin jo töissä, että meen paikalliselle teholle lähetiks tai laitosapulaiseks, nii siitä on sitte helpompi siirtyä oman alan töihin samalle osastolle. Noh, tuskimpa sentään, todennäkösemmin oon siellä potilaana.

Oon lukenu kaikkialta, ettei kannata suunnitella menemisiään sen tarkemmin, ku suunnitelmat menee kuitenki uusiks ku perille pääsee. No minähän kuitenki oon suunnitellu koko vuoden jo moneen kertaan. Oikeestaan suunnittelen sen uusiks päivittäin. Toissapäivänä olin nii kovaa menossa brisbaneen ja tänään oonki henkisesti jo outbackissa poimimassa hedelmiä ja eilen olin varma, että meen vapaaehtoistyöhön perthiin. Että tällasia suunnitelmia on siis tiedossa lähtöön saakka, lukekoon ketä kiinnostaa. Tai siis... äiti, lue ees sää!

Eiköhän tässä ny ollu jo liikaakin asiaa ja hyvin vähän asian vierestä, mikä onkin melko epätyypillistä mulle. Tästä se lähtee.