Tanaan on taas yks niita paivia, kun miein etta mita ihmetta maa taalla oikein teen. Ja silti tiian etten pois taho lahtee sitte millaan. Ahistaa ja vituttaa silti. Syy tahan on selva: oon koditon. Viikon paasta lahen balille ja pitas loytaa katto paan paalle siihen asti. Tarjouksia on tullu kylla, mutta ku en haluais maksaa ihan alyttomia summia enka asua jossai 50km paassa kaikesta elollisesta. Ja sitte ongelma on naa idiootit, jotka ensin hehkuttaa kamppaa, on halpa ja hyva ja sovitaan kaikki hommat ja lopuks ilmottaa, etta suihinotto tms. kuuluu sitte diiliin. Jep. Kaikenlaisia aalioita, jotka hukkaa mun aikaa. No ens yoks meen kaverin sohvalle ja huomenna pitais olla sitten koti. Hostelliin en halua menna ellei oo pakko.

Australiapaiva oli ja meni, oli ihan kivat bileet. Sitte oltiin sunnuntaina sellasissa grillibileissa. Mun kaveri May, joka on paikallinen, on siis ulkoiluttanu mua. Grillibileissa olikin kivaa ku tapasin vertaisiani. Eli IELTS:iin reenaajia. Mun ykkosprioriteetti on talla hetkella opiskella kuinka siita kielitestista saa tarvittavat pisteet. En tajua miten se on mahollista kun natiivitkaan ei sita aina lapase. Juttuhan siis on etta siina kun kyse ei oo pelkastaan kielitaidosta vaan sen testin hankaluudesta. Esim kuullun ymmartamisessa ei riita etta ymmarrat mita puhutaan, vaan pitaa osata kirjottaa vastaukset oikein. Tein just harjotustestin ja virheita tuli esim siita, kun kysyttiin mina paivana jotain ja vastasin on Monday, nii talle kertaa ei pitany olla eessa tota on-sanaa. Ja asteita kun kysyttiin nii kirjotin pelkan luvun ja nyt sitte piti laittaa peraan degrees. Myos ison kirjaimen puuttumisesta sakotetaan vaikkei se nyt mitenkaan oo olennaista jos testataan etta ymmartaako testin tekija puhetta. Esim puheessa joku varaa hotellia ja kysymys on mille ajalle se hotellin haluaa varata. No jos vahingossa kirjotat 3rd of march nii vaarinhan se on ku kuukausi on pienella. Muutenkin kaikki on sanonu, etta siks siihen pitaa opiskella etta tietaa miten vastata. Siks pitaa teha harjotustesteja ja lukee. Ostin pari ielts-kirjaa, jotka valmentaa hyvin siihen. No siella grillikemuissa tapasin siis pari tyyppia jotka opiskelee ihan tayspaivasesti testia varten. Toinen on asunu taalla pari vuotta, toinen 3.5kk. Ja sitte siella oli myos niitten opettaja. Oli kivaa jutella testista ja muutenki kieliongelmista vertaisten kans. Sitte tutustuin moniin paikallisiinki. Ja ihan selvin pain.

Mun ykkosprioriteetti on nyt siis opiskella ja lapasta toi testi, jotta voin alottaa rekisteroitymisprosessin. Hirvee hinku ja motivaatio on paalla. Siks toi balin reissu tulee nyt vahan huonoon saumaan. Kun sielta tuun nii hommaan itelleni pitempiaikasen kampan ja asetun aloilleni. Pari kuukautta meni reppureissatessa ja hengaillessa backpackereitten kans, mut nyt haluan alottaa sen normaalin elaman. Tai oon kylla jo alottanukin. Mulla on vajaa 10kk aikaa saaha rekisteroidyttya hoitajaks, hommata tyopaikka ja saaha se via sponssaan mulle sen viisumin. Jos en tahan kykene nii sitte pitaa menna farmille kolmeks kuukaudeks ja voin anoo 2nd year viisumia tai sit alottaa opiskelu ja hommata opiskeluviisumi, joka on helppo saaha, mutta opiskelu taas maksaa. No naita asioita oon tassa pyoritelly ja haluaisin ryhtya nyt toimeen, mutta ku on se balin reissu.

Mun pitas olla armollisempi itelle. Ootan, etta mulla ois kaikki asiat hallussa taalla ja et ois kamalasti kavereita ja osaisin kaiken. Tanaan mietin, etta kun oon suomessakin muuttanu kaupungista toiseen nii se on vaatinu aikaa oppia hommat ja saaha kavereita. Nii kai se vaatii aikaa taallakin. Nyt kun oon paattany asettua aloilleen nii sita alkaa kaipaamaan semmosta erilaista elamaa, kun mita kaipas ku hostelleissa asu. Sillo eli vaan sita hetkee, kaverit tuli ja meni ja muutenkaan ei ollu mitaa pysyvyytta. Nyt ootan etta paasen toihin ja tutustun ihmisiin tai sitte et alotan opiskelun. Paatos kuitenki on, etta tanne jaan ainakin toistaiseksi, mikali vaan sen viisumin saan. Mitaan hinkua ei oo suomeen tulla. Eika talla hetkella oo hinkua reissatakaan, koska tiian, etta sita kylla ehin teha myohemminkin, mutta nyt pitaa saaha hommat siihen malliin, etta saan taalla olla pitempaan. Toita en vielakaan oo hakenu, mutta sekin muuttuu kun tuun balilta. Kamala ikava onki tyontekoa. Ja oishan se kiva jos ois joitain tulojakin.

No mutta nyt taytyy vissii jatkaa asunnon ettimista, ettei tarvi olla taivasalla huomisesta lahtien. Eika sekaan oo ongelma, mutta ku rinkkaa ei viiti raahata mukana joka paikkaan. Tallasta tanaan, ehka huomenna on parempi paiva.